Cel: zaprojektować najbardziej niezawodny zawór HP na świecie. Każdy inżynier zna zalety stosowania kul w zaworach, ponieważ nigdy nie będą one nieprawidłowo ustawione i zawsze znajdą się w idealnym położeniu. Niestety, zmienne ciśnienie w gnieździe może albo wepchnąć kulę zbyt głęboko do gniazda, albo pozostawić ją niepewnie luźną, dając niezrównoważoną pracę.
Dzięki wynalezieniu gniazda uszczelniającego (które automatycznie zmienia położenie kuli) zwiększone ciśnienie wejściowe jest równoważone przez zwiększone i przeciwdziałające siły ściskające ze strony sprężyny regulującej ciśnienie, zachowując korzyści wynikające z posiadania idealnej kuli jako elementu uszczelniającego. Automat Xstream jest również samoczynnie równoważony, co zapewnia taką samą wysoką wydajność niezależnie od ciśnienia w butli. Kiedy gniazdo jest przesuwane do góry przez wysokie ciśnienie, konstrukcja powoduje ściskanie górnej sprężyny dociskowej i w ten sposób dokładnie samoczynnie równoważy siły ciśnienia.
Xstream posiada również wbudowaną w swoją konstrukcję ochronę przed zamarzaniem. TDA (Thermo Dynamic Antifreeze) zapewnia, że przepływająca woda utrzymuje lód z dala od niego, całkowicie bez płynów i dodatkowych membran.
Automat przeznaczony dla najbardziej wymagających nurków. XStream pracuje z powietrzem, nitroxem, trimixem lub 100% tlenem. Certyfikowany do użycia na głębokości do 200 m, nigdy nie przestaje działać, co daje mu zaszczytną pozycję jako preferowany automat Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, Straży Przybrzeżnej, oraz Nowojorskiej Policji. Nie ma innego sposobu, aby to powiedzieć, Xstream zasłużył na swoją nazwę.
JETSTREAM - BEZKOMPROMISOWA NIEZAWODNOŚĆ
Kontrola siły potężnego przepływu powietrza, zdumiewająco osiągającego poziom około 2100 litrów/minutę, stanowi wyzwanie dla inżynierów. Rozwiązaniem tego problemu było uzyskanie precyzyjnej regulacji, utrzymującej ciśnienie oddechowe w granicach +/- 5 mm. w kolumnie wody, przez cały cykl wdechu, niezależnie od głębokości i zapotrzebowania. Uzyskano to stosując specjalny zawór. Zawór ten, zwany serwo-zaworem, działa tak samo jak wspomaganie kierownicy w Twoim samochodzie - wszystko polega na kompensacji.
Przed nurkowaniem, kiedy podnosisz ciśnienie w automacie, główny zawór niebieskiego pęcherza jest napełniany ciśnieniem międzystopniowym.
Kiedy to się stanie "SZszsszszsz" dźwięk strumienia powietrza jest słyszalny.
.
Następnie układ zostaje aktywowany. Przy wdechu, siła z membrany wdechowej z łatwością pokonuje lekki opór aby otworzyć lub "przechylić" serwozawór i w konsekwencji opróżnić całą objętość wewnętrzną. Główny zawór niebieskiego pęcherza zapada się i wypuszcza ilość gazu odpowiadającą aktualnemu zapotrzebowaniu.
.
Technologia ta gwarantuje, że najlżejszy nawet wysiłek może zaowocować niemal nieograniczoną ilością gazu przy wdechu.
Tym bardziej zadziwiający jest fakt, że Poseidon wprowadził tę technologię na rynek już w 1981 roku.
Jetstream: tradycyjnie popularny wśród nurków technicznych, a także w marynarce wojennej Szwecji i USA. Łatwe oddychanie na każdej głębokości, drugi stopień zawiera zawór bezpieczeństwa, który pozwala kontynuować normalne oddychanie w mało prawdopodobnym przypadku dostarczenia do drugiego stopnia powietrza o nienormalnie wysokim ciśnieniu. Zatwierdzony zgodnie z normą EN250 na zimne wody.
CYKLON - NAWET BARDZIEJ DOŚWIADCZONY OD CIEBIE...
Automat oddechowy musi posiadać funkcje, na które nie mają wpływu warunki środowiska, w jakich będzie pracował. Przykłady tych funkcji obejmują opór przy wdechu, rozpraszanie pęcherzyków powietrza przy wydechu, hałas i szczelność - to tylko kilka z nich. Różne środowiska, takie jak ciśnienie w butli, położenie nad poziomem morza, głębokość, temperatura, gaz, rodzaj wody, mogą mieć wpływ na te funkcje.
Kiedy nowy automat oddechowy jest wypuszczany na rynek, musi przejść test EN 250. Test ten reprezentuje jedno środowisko, producentowi udało się przetestować może sto innych takich sytuacji, co jest dobre, ale niekoniecznie wystarczające. Dopiero po latach rzeczywistego użytkowania przez nurków na całym świecie producent zbiera wszystkie informacje, które mogą zagwarantować doskonałe działanie w każdych warunkach. To oczywiście wymaga czasu...
Poseidon Cyklon Junior został wprowadzony na rynek w 1958 roku. Małymi krokami, co roku był stopniowo ulepszany, zarówno w oparciu o doświadczenia nurków, jak i ewolucję technologiczną. I tak to trwa do dziś.
Sformułowanie "sprawdzony w boju" odnosi się do Poseidon Cyklon bardziej niż do jakiegokolwiek innego automatu na rynku.
AUTOMATY POSEIDON - ZBUDOWANE BY TRWAĆ
Cel: zaprojektowanie najbardziej niezawodnego zaworu HP na świecie.
Każdy inżynier zna zalety stosowania kul w zaworach, ponieważ nigdy nie zostaną one źle umieszczone i zawsze będą znajdować się w idealnym położeniu. Niestety, zmienne ciśnienie w gnieździe powoduje, że kula jest albo zbyt mocno wciskana w gniazdo, albo pozostaje niepewnie luźna, dając niezrównoważoną charakterystykę pracy.
Dzięki wynalezieniu gniazda obrotowego (które automatycznie zmienia położenie kuli) zwiększone ciśnienie wlotowe jest równoważone przez zwiększone i przeciwdziałające siły ściskające ze sprężyny regulacyjnej, zachowując korzyści wynikające z posiadania doskonałej kuli jako elementu uszczelniającego. Automat Xstream jest również samorównoważący, co zapewnia taką samą wysoką wydajność niezależnie od ciśnienia w butli. Gdy gniazdo jest przesuwane do góry przez wysokie ciśnienie, konstrukcja powoduje dociskanie górnej sprężyny i w ten sposób dokładnie samoczynnie równoważy siły ciśnienia.
POSEIDON - JEDEN Z NAJBARDZIEJ ODPORNYCH - FAKT
Poseidon jest jednym z niewielu producentów, których regulatory ustnikowe zostały zatwierdzone do użytku w zimnej wodzie przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych.
TECHNOLOGIA SERVO(PILOT) ZAWORU
Aby uzyskać dużą ilość powietrza na żądanie, średnica dyszy doprowadzającej w drugim stopniu musi mieć odpowiednią średnicę: ma to jednak wpływ na inne aspekty konstrukcji automatu. Dysza ta jest przykryta płytką lub "gniazdem zaworu", które zapewnia, że gaz nie wydostaje się na zewnątrz, gdy nie jest używany lub podczas wydechu. Do utrzymania płytki w miejscu pod wpływem ciśnienia gazu potrzebna jest siła - zakładając, że jest to gniazdo zaworu otwierane do dołu, jak ma to miejsce w większości klasycznych automatów. To właśnie siłę potrzebną do "otwarcia" zaworu - wysiłek wdechowy - nurkowie chcą ograniczyć do minimum.
Jak wspomniano, średnica dyszy jest "określona" zgodnie z prawami fizyki, dlatego odpowiadająca jej siła do uszczelnienia dyszy jest również z góry określona. Prawa te oznaczają, że aby wykonać wydajny i przyjemny w użyciu automat oddechowy, podane czynniki skutkowałyby albo ogromną membraną, aby uzyskać potrzebne siły, albo dużym wysiłkiem wdechowym.
Jednym rozwiązaniem, które zmniejsza wysiłek wdechowy, jest użycie ostrej krawędzi przy gnieździe zaworu - zmniejsza to siłę potrzebną do utrzymania zaworu w pozycji zamkniętej. Nie jest to rozwiązanie zadowalające, gdyż drastycznie zwiększa zużycie. Inną opcją jest wykorzystanie efektów Venturii do oszukiwania membrany regulatora, że istnieje większe zapotrzebowanie z powodu lokalnych stref podciśnienia w pobliżu membrany. Jednak i to nie jest zadowalające, ponieważ efekt Venturiego zależy od głębokości i sposobu oddychania, co oznacza, że na wydajność będzie miała wpływ głębokość, co nigdy nie jest dobre.
Naszym rozwiązaniem jest technologia Servo. To jest jak wspomaganie kierownicy w samochodzie. Zawór kontrolowany przez serwo jest w zasadzie wykonany z dwóch zaworów; jeden bardzo mały i jeden większy. Mniejszy kontroluje większy. Dzięki temu, że zawór jest bardzo mały i ma odpowiednio małą dyszę, siły potrzebne do utrzymania szczelności, a tym samym do jego otwarcia, są znacznie mniejsze. Ponadto, ponieważ siła utrzymująca większy zawór w pozycji zamkniętej pochodzi z samego ciśnienia międzystopniowego i jest sterowana za pomocą serwozaworu, nie wymaga on uszczelek o ostrych krawędziach i można go znacznie zwiększyć pod względem powierzchni wylotowej, aby uzyskać wysoką wydajność przepływu powietrza.
Powszechnym błędnym przekonaniem dotyczącym serwozaworu Jetstream jest to, że ponieważ serwozawór jest zaworem otwierającym się od góry, w przypadku zwiększonego ciśnienia międzystopniowego serwozawór zamknie się, uniemożliwiając otwarcie zaworu głównego.
Nie jest to prawdą. Drugi stopień Jetstream jest wyposażony w zawór bezpieczeństwa na wypadek wystąpienia wysokiego ciśnienia powietrza. Ten zawór bezpieczeństwa zapobiega wydostawaniu się strumienia powietrza przez ustnik prosto do ust. Zamiast tego konstrukcja uwalnia powietrze do wody za pomocą węża. We wszystkich przypadkach możliwe jest oddychanie z drugiego stopnia.
Co to jest krzywa oddechowa?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, jak oddychasz? Kiedy wykonujesz wdech i wydech, tworzysz coś, co nazywamy krzywą oddechową lub pętlą. Pętla oddechowa jest również sposobem pomiaru wydajności regulatora i jest mierzona w dżulach na litr (patrz rysunek). Na przykład całkowita praca oddechowa może wynosić 0,75J/l. Wykres przedstawiony na wykresach jest zwykle sumą wdechu i wydechu zoptymalizowanego automatu na stanowisku badawczym, co oznacza, że nie pokazuje, czy wdech był bardzo wysoki, a wydech bardzo niski, czy odwrotnie.
Niektóre automaty wykorzystują pokrętła i dźwignie do ręcznej regulacji. Uzyskanie optymalnej wydajności takiego automatu podczas schodzenia lub wznoszenia jest niezwykle trudne, ponieważ trzeba wziąć pod uwagę wiele parametrów. Nasz pomysł jest taki, że powinno to działać automatycznie.
W Poseidonie koncentrujemy się na oporach podczas wdechu, ponieważ wydychanie jest łatwe dla ludzkiego ciała. Cyklon osiąga to dzięki ogólnej konstrukcji, a Jetstream i Xstream dzięki serwotechnologii. Serwozawór jest niezależny od głębokości i ciśnienia, przy którym musi pracować, ponieważ siła potrzebna do jego otwarcia jest bardzo mała. Następnym razem, gdy będziesz pytał o krzywą oddychania automatu, zapytaj o opór przy wdechu i czy automat reguluje go automatycznie, abyś TY nie stał się regulatorem.
JAK TO DZIAŁA?
BEZ CIŚNIENIA
CIŚNIENIE Z BUTLI
W TRAKCIE WYDECHU
W TRAKCIE WDECHU
Odciążony
Oznacza, że ciśnienie wyjściowe jest niezależnie od ciśnienia wejściowego. Na przykład ciśnie pośrednie jest niezależne od ciśnienia w butli, a oddechowe od pośredniego. Zazwyczaj uzyskuje się taki efekt konstruując automat w jeden z dwóch sposobów. W pierwszym wysokie ciśnienie oddziałuje na grzybek tylko po jego bokach (prostopadle do kierunku otwierania i zamykania), tym samym nie mając żadnego wpływu na mechanizm otwierania i zamykania. W drugim rozwiązaniu wysokie ciśnienie prowadzi się przez grzybek na przeciwną jego stronę, automatycznie wyrównując siły otwierania i zamykania.
W każdym wypadku prowadzi do bardziej stabilnego i wydajniejszego działania automatu, niezależnego między innymi od ciśnienia w butli.
p/v pętla, diagram oddechu
Pętla p/v jest sposobem na zwizualizowanie sobie wydajności automatu oddechowego przez naszkicowanie ciśnienia oddechowego na objętości. Najczęściej, cykl oddechowy zaczyna się od wdechu na prawej stronie osi X, a wdech tworzy wykres idealnie zbliżony do osi X. Kiedy zaczyna się wydech, wykres zawraca na dodatnią stronę osi, dopóki wciągnięta objętość oddechowa nie zostanie wypuszczona. Tak powstaje „Pętla ciśnienia / objętości” (czyli pętla p/v). Oś X dokładnie pokrywa się z osią Y na danej głębokości, wskazując docelowe ciśnienie automatu. Jeśli zarówno wdech, jak i wydech nie odbiegałyby od idealnego ciśnienia automatu, uzyskalibyśmy idealny automat bez żadnych oporów oddechowych.
Zawór przeciwbieżnych vs. zawór współbieżny
Zawór przeciwbieżny otwiera się w kierunku przeciwnym do przepływu, który pojawia się w momencie otwarcia zaworu.
Zawór współbieżny otwiera się w tym samym kierunku, co przepływ. Zawór przeciwbieżny zamyka się tym mocniej im większe jest ciśnienie wejściowe, podczas gdy współbieżny może się otwierać, jeśli ciśnienie wejściowe przekroczy pewien limit.
Automaty nurkowe z zaworem przeciwbieżnym muszą mieć coś na kształt zaworu nadmiarowego, żeby uniknąć rozsadzenia np. przewodów w razie zwiększonego ciśnienia. Zawory współbieżne w razie niezapowiedzianego wzrostu ciśnienia będą otwierały się samoczynnie, ale używane, przykładowo, w drugim stopniu będą też bardziej podatne na wzbudzenie.
Norsok U-101
Podczas, gdy norma EN 250 sprawdza dynamiczne działanie do głębokości maksymalnej 50 m i otrzymuje odpowiednio maksymalny limit 50 m głębokości, dlatego też nie może być stosowana do automatów z większym limitem. Norweskia Off-Shore Industry utworzyło standardy podobne do EN 250, które obejmują testy aż do 400 metrów głębokości. Z nich korzystał odpowiedni organ, przyznając pierwszemu automatowi SCUBA normę do 200 metrów.